PENDEKATAN, PROSEDUR DAN PRINSIP PENTAKSIRAN
Prinsip-prinsip pentaksiran :
1) Assessment for learning (AFL)
2) Assessment as learning (AAS)
3) Assessment of learning (AOL)
PENDEKATAN AFL
- Pentaksiran untuk pembelajaran.
- Proses pembelajaran berlaku secara berterusan.
- Berorientasikan guru.
- Konsep asas AFL → Autentik (kaedah problem-solving) & Tradisional(soalan aneka pilihan)
- Penilaian→ 1) Formatif iaitu jangka pendek , 2) Sumatif( jangka panjang)
Pentaksiran berasaskan sekolah(PBS)
1) Dirancang di peringkat sekolah(kurikulum).
2) Guru diberikan kebebasan memilih instrumen penilaian.
3) Formatif dan sumatif.
4) Ketua sekolah dan pentadbir berbincang.
5) Lapor balik daripada guru kepada pentadbir.
Penilaian secara berpusat
1) Dikawal oleh Lembaga Peperiksaan.
2) Contohnya PLSEA, A-LEVEL & O-LEVEL.
Pendekatan alternatif.
- kemahiran pemikiran kritikal seperti nilai budi dan kesukanan.
- pentaksiran portfolio seperti dokumentasi tugasan atau kerja sepanjang semester.
Matlamat pembelajaran.
- fokus tanpa terikat kepada konteks.
- berkait rapat dengan kriteria kejayaan(KK).
Strategi menyoal
membina soalan → 1) soalan kering iaitu soalan jenis mudah.
2) soalan mampat iaitu soalan yang boleh dikembangkan.
3) soalan terbuka iaitu soalan berbentuk pendapat.
- masa yang diberikan untuk menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 saat.
- murid-murid diberi peluang untuk berbincang terlebih dahulu.
sifat mendengar yang positif
- memandang pelajar yang berkongsi jawapan dan berikan pujian yang membina.
penglibatan kelas
- taburan soalan perlu menyeluruh supaya penglibatan kelas tidak terhad.
penilaian kendiri
- guru perlu mempunyai kemahiran menilai murid serta kekuatan atau kelemahan murid.
- guru dipertanggunjawabkan untuk berkongsi Kriteria Kejayaan.
Maklumat balas
PENDEKATAN AAL
Pendekatan alternatif.
- kemahiran pemikiran kritikal seperti nilai budi dan kesukanan.
- pentaksiran portfolio seperti dokumentasi tugasan atau kerja sepanjang semester.
Matlamat pembelajaran.
- fokus tanpa terikat kepada konteks.
- berkait rapat dengan kriteria kejayaan(KK).
Strategi menyoal
membina soalan → 1) soalan kering iaitu soalan jenis mudah.
2) soalan mampat iaitu soalan yang boleh dikembangkan.
3) soalan terbuka iaitu soalan berbentuk pendapat.
- masa yang diberikan untuk menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 saat.
- murid-murid diberi peluang untuk berbincang terlebih dahulu.
sifat mendengar yang positif
- memandang pelajar yang berkongsi jawapan dan berikan pujian yang membina.
penglibatan kelas
- taburan soalan perlu menyeluruh supaya penglibatan kelas tidak terhad.
penilaian kendiri
- guru perlu mempunyai kemahiran menilai murid serta kekuatan atau kelemahan murid.
- guru dipertanggunjawabkan untuk berkongsi Kriteria Kejayaan.
Maklumat balas
- budaya pembelajaran yang sihat melibatkan rakan sebaya serta pembelajaran yang efektif.
- strategi yang boleh dilaksanakan contohnya lemau sampai garing iaitu merujuk kepada murid yang kurang berketerampilan didorong menjadi murid yang berketerampilan.
PENDEKATAN AAL
- pentaksiran sebagai pembelajaran.
- berorientasikan pelajar.
- pelajar sendiri akan memantau kemajuan mereka.
- pelajar bertanggungjawab terhadap pembelajaran yang telah dan belum mereka pelajari.
- pelajar membuat refleksi sendiri.
- membentuk strategi sendiri untuk berusaha memahami sesuatu topik pembelajaran.
- pentaksiran berbentuk formatif.
Tujuan AAL
- meningkatkan autonomi pelajar.
- pelajar pasif berubah menjadi pelajar aktif.
- melibatkan pelajar dengan refleksi kritikal.
- membentuk pelajar menilai dan memperbaiki kualiti dalaman pelajar.
Peranan pelajar
- pelajar perlu membentu objektif pembelajaran sendiri.
- merangka strategi pembelajar secara individu.'
- pelajar juga akan menilai pencapaian mereka sendiri.
Peranan guru
- guru membantu pelajar membina matlamat secara terperinci.
- menentukan objektif pembelajaran jangka panjang dan jangka pendek.
Kandungan strategi AAL
- menggunakan senarai semak dan rubrik.
- soalan-soalan berbentuk metakognitif(KBAT).
- perbincangan lisan secara dua mata antara guru dengan murid serta murid dengan murid.
- guru menggalakkan penggunaan grafik seperti peta konsep.
- menyentuh emosi dan menyebabkan pembelajaran diingati oleh pelajar.
Penilaian kendiri
- Refleksi terhadap pengalaman lalu.
- menyimpan rekod aktiviti yang telah dilakukan.
- berusaha mendapatkan idea yang jelas tentang apa yang mereka pelajari dan telah capai.
- membuat keputusan tentang perkara dan usaha yang perlu dilakukan ditetapkan pada masa akan datang.
No comments:
Post a Comment